اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۰۲:۴۳
اذان ظهر ۱۲:۰۸:۱۷
اذان مغرب ۱۹:۴۵:۲۵
طلوع آفتاب ۰۴:۵۰:۱۶
غروب آفتاب ۱۹:۲۴:۱۵
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۹
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۴/۳۱ - ۱۳:۰۸
در دوازدهمین قسمت برنامه "راز" مطرح شد

حروج: جایگاه ایران بین مسلمانان دنیا، مدینة‌النبی است/ایران‌هراسی در مصر نتیجه نمی‌دهد

قسمت دوازدهم برنامه "راز" با موضوع تحولات خاورمیانه با حضور محمود حروج فعال فرهنگی مصر، حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب رضا مدیر مؤسسه گفتگوی دینی، سیدقاسم الهاشمی از مبارزان انقلابی بحرین و ابوبکر عبدالله روزنامه نگار یمنی برگزار شد.

حروج: جایگاه ایران بین مسلمانان دنیا، مدینة‌النبی است/ایران‌هراسی در مصر نتیجه نمی‌دهد
به گزارش «سراج24»،   قسمت دوازدهم برنامه«راز» با موضوع تحولات خاورمیانه با حضور محمود حروج پزشک و فعال سیاسی و فرهنگی مصر، حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا مدیر مؤسسه گفتگوی دینی، سیدقاسم الهاشمی از مبارزان انقلابی بحرین و ابوبکر عبدالله نویسنده و روزنامه نگار یمنی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ابتدای برنامه راز محمود حروج درباره چشم انداز وضعیت مصر با توجه به عزل مرسی گفت: احساس می کردم تاریکی سراسر مصر را فرا گرفته و با عزل مرسی روشنی دوباره جای خود را به تاریکی داده است. مقابل انقلابیون واقعی حاضر در میدان، طرفداران رژیم قبلی حسنی مبارک هستند و آنها تلاش می کنند دوباره به قدرت برگردند.
این فعال سیاسی ادامه داد: در این بین آمریکا آمد وسیاست بهره برداری از اخوان المسلمین را در مسأله مقاومت به خصوص در سوریه به کار گرفت و امروز بعد از استفاده این سیاست ها را کنار گذاشت. آمریکا به دنبال افزایش نفوذ خود در مصر است.
جریان‌های مدعی اسلام گرایی مصر به اسلام اموی گرایش دارند
وی افزود: سقوط اخوان المسلمین نسبت به جریان های سیاسی تندرو دیدگاهی منفی در مصر ایجاد کرد و نگاه آنها به این نوع جریان های اسلام گرا منفی شد. جریان هایی که در مصر ادعای اسلام گرایی دارند به طور خالص به اسلام ناب محمدی فکر نمی کنند بلکه بیشتر به اسلام اموی گرایش دارند.
حروج خاطرنشان کرد: در دوران حسنی مبارک با همه فشارهایی که روی شیعه وارد می شد و به زندان می رفتند، شیعیان کشته نشدند اما فاجعه کشتار شیعه به وسیله وهابیون در دوران حاکمیت اخوان المسلمین بود. این جریان های اسلام گرایی تندرو با هم پیمانی با ترکیه گره خورد و آنها به دنبال هم پیمانی جهانی بودند تا خلافت عثمانی را احیا کنند.
 
پزشک و فعال سیاسی مصر تصریح کرد: آمریکا هم این چراغ سبز و آرزو را برای آنها تقویت و از آن ها بهره برداری کرد تا با مقاومت درگیر شوند و علیه سوریه و حزب الله فعالیت کنند. اگر نیت آنها راستین و صادقانه بود، باید با قدرت بزرگ جمهوری اسلامی هم پیمان می شدند و با ولی فقیه بیعت می کردند. این گروه نباید خود را رقیب و یا معارض نظام ولایت فقیه مطرح کنند.
محمود حروج با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی تشریح کرد: اعتقادم این است که امروز جمهوری اسلامی جایگاه همان مدینة النبی پیامبر اکرم(ص) را در بین مسلمانان دارد. فرض کنید حاکمیت پیامبر(ص) در مدینه تشکیل شده است و قبیله دیگری در منطقه جغرافیایی دیگری مسلمان شود و اعلام یک حاکمیت دینی دیگر کند؛ به این ترتیب از چارچوب قدرت حاکمیت اسلامی اصیل خارج و رقیب شده اند.
غرور باعث شد اخوان المسلمین به رقابت با جمهوری اسلامی بپردازد
نادرطالب زاده خطاب به حروج پرسید تصور شما از اخوان المسلمین قبل از روی کار آمدن مرسی چه بود؟ آیا تصور حکومت اسلامی معتدل داشتید. وی در پاسخ گفت: اخوان المسلمین از لحاظ سطح فرهنگی ضعیف بودند و کل آرمان آنها احیای خلافت بود. اخوانی‌ها تمام اشتباهات گذشته را بر دوش خودشان حمل می‌کردند و به این اشتباهات به عنوان دین معتقد بودند؛ در صورتی که این اشتباهات بشری گذشته بود و جزوی از دین به حساب نمی آمد.
محمود حروج افزود: با همه نگاه و شناختی که ما نسبت به اخوان ها داشتیم  دوباره امیدوار بودیم به عنوان یک جنبش اسلامی بتوانند موفق شوند. برای آنها آرزوی موفقیت می کردیم اما این اتفاق نیافتاد. اگر اخوان ها با نظام جمهوری اسلامی هماهنگ می شدند، در همه کشورها می توانستند موفق باشند.
این پزشک و فعال سیاسی تأکید کرد: با اینکه نسبت آرای اخوان زیاد نبود و با 51 درصد رأی مرسی در انتخابات پیروز شد،غرور قدرت اخوان را گرفت. اخوان به جای برقراری ارتباطی متکامل با جمهوری اسلامی، رقابت را انتخاب کردند.
وهابیت عامل شیعه هراسی و ایران هراسی در مصر
طالب زاده خطاب به حروج پرسید در دورانی که اخوان به قدرت رسید، آیا فشاری به مرسی برای برقراری ارتباط با ایران به وجود آمد؟ وی توضیح داد: وهابیت، شیعه هراسی و ایرانی هراسی را به شدت ترویج می کرد. آنها با استفاده از ابزار رسانه ای و احزاب و گروه های خود، خطرناک بودن شیعه را برای امت اسلامی ترویج می کردند و مانع از بازگشت رابطه ایران و مصر می شدند.
حروج ادامه داد:حتی اخوان المسلمین که نسبت به وهابیون معتدل تر بودند، معتقد به ارتباط سیاسی با ایران بودند و می گفتند از لحاظ اعتقادی با ایران فاصله داریم. سرمایه گذاری عربستان به وسیله وهابیت باعث تأخیر در بازگشت روابط می شد.
 
وی با بیان اینکه اندیشه امام خمینی می توانست در مصر نورافشانی کند،افزود: اندیشه امام خمینی می توانست با اندیشه فرهنگی مردم مصر ارتباط برقرارکند اما برخی از جریان های تندرو در آنجا بیش از پیش چهره تشیع را خراب می کنند و این بهانه ای به دست وهابیت برای فشار بیشتر به شیعیان می دهد.
حجت الاسلام غریب رضا مدیر مؤسسه گفتگوی دینی درباره مرسی عنوان کرد: مرسی 15 میلیون رأی آورد و وقتی اعتراضات جوشید، جنبشی تحت عنوان تمرد و یا نافرمانی به وسیله جوان 28 ساله ای به نام محمود بدر شکل گرفت.
مدیر مؤسسه گفتگوی دینی افزود: بسیاری از جمعیت میلیونی معترضان همان افرادی هستند که از طریق صندوق های رأی قدرت را به صورت امانت به مرسی سپردند اما عملکرد اشتباه اخوان المسلمین در داخل و همچنین اشتباهات بین المللی باعث جمع شدن 30 میلیون معترض علیه مرسی شد. جنبش تمرد  در ابتدا حدود 7 میلیون رأی را با شماره ملی افراد جمع کرد و پس از آن 30 میلیون نفر معترض شدند.
مردم مصر اخوان المسلمین را به دلیل ارتباط با امریکا کنار گذاشتند
غریب رضا اظهار کرد: به هر حال بسیاری از افراد معترض مردم واقعی مصر بودند و این اعتراض واقعی بود. مثلا وقتی نماینده آمریکا برای مدیریت فضای داخلی مصر می آید، جنبش تمرد و قومیت گرایان متمایل به جمال عبدالناصر به دیدار نماینده آمریکا نمی روند اما برخی از گروه های وابسته می روند. طرف دیگر جریان های خطرناکی هستند. ما با طرفداران مبارک،نیروهای سکولار غرب زده و ارتش مصر روبرو هستیم.
 
وی ادامه داد: عبدالفتاح سی سی فرمانده ارتش و وزیر دفاعی بود که خود مرسی آن را منصوب کرده بود. معتقدم آمریکا با استفاده از ارتش سیاستی دوگانه را اجرا کرد. از یک طرف از اخوان المسلمین بهره برداری کرد و از طرف دیگر الان در جهت دفاع از اخوان و برگشت آنها است. این جزو سیاست مکارانه آمریکاست. چون فضای ضد آمریکایی در مصر زیاد است، مردم مصر معتقدند که اخوان را به دلیل تعامل با آمریکا کنار گذاشتند و ضد آمریکایی هستند.
آمریکایی‌ها به مرسی قول دادند از او  حمایت کنند
مدیر مؤسسه گفتگوی دینی افزود: آمریکا از اخوان حمایت می کند تا منفور بودن اخوان در مصر بیشتر شود. در واقع این آمریکاست که اخوان را کنار گذاشته و ارتش را به میدان آورده است. تعامل ارتش مصر با آمریکا راهبردی و زیرساختی است. آمریکا ارتش را به میدان می آورد و مرسی را کنار می گذارد . جالب اینکه مرسی به پسرش می گوید: آمریکا به من قول داده بود که اگر معترضان زیاد شوند دست از حمایتم برندارند و اجازه نمی دهیم که عزل شوید اما به این وعده عمل نکرد.
غریب رضا یادآورشد: قبل از روی کار آمدن اخوان دولت نظامی در مصر حاکم بود و در آنجا هم معترضان را کشتند. در آن زمان جوانان معتقد بودند که حاکمیت نظامی باید از بین برود. در این دوران آمریکا توانست با عزل مرسی و روی کار آوردن ارتش، نفرت موجود از ارتش را از بین ببرد و محبوبیت جایگزین آن شود.
انقلاب مصر برای پایان سلطه آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی بود
نادر طالب زاده خطاب به حروج با طرح مسأله و پرسشی گفت: با گذشت زمان یک نوع روشنگری به وجود آمده و در منطقه خودمان با حرکت تکویری ها این شفافیت آشکار شد. مردم مصر تا چه اندازه مسأله مقاومت را درک می کنند و چه تغییراتی در دیدگاه مصری ها نسبت به سلفی ها ایجاد شده است؟
حروج پاسخ داد: جایگاه سلفی ها و تکویری ها بعد از اعتراضات با توجه به رابطه ای که اخوان با آنها داشت، سقوط کرد و دیدگاه های بدی نسبت به تکویری ها به وجود آمد. انقلاب در مصر برای پایان دادن سلطه آمریکا و اسرائیل، ایجاد پیوند با خط مقاومت و تحقق عدالت اجتماعی بود. کسانی که بعد از انقلاب مصر به قدرت رسیدند، نتوانستند این اهداف را محقق کنند. این یکی از علت های اصلی انقلاب دوم مصر و عزل مرسی بود.اغلب مردم مصر جزو محبان اهل بیت هستند و با تکفیر مسلمانان مخالفند.
کشتار شیعیان در مصر یک موج انزجار عمومی به راه انداخت
حجت الاسلام غریب رضا در پایان این بخش گفت: بعد از کشته شدن شیعیان در روز نیمه شعبان موج انزجار نسبت به این عمل در تمام مصر شکل گرفت و حدود 200 بیانیه صادر شد و حتی این اقدام از طرف خود سلفی ها محکوم شد چون باعث تنفر دیگران شده بودند.
یمن به سوی یک مصالحه سیاسی پیش رفته است
بخش دوم برنامه«راز» نیز با حضور سیدقاسم الهاشمی از مبارزان انقلابی بحرین و ابوبکر عبدالله نویسنده و روزنامه نگار یمنی ادامه پیدا کرد. در ابتدای بخش دوم سیدقاسم الهاشمی از مبارزان انقلابی درباره اتفاقات یکسال اخیر بحرین گفت: در این مدت ظلم سیاسی ،نقض حقوق بشر افزایش یافته است. مسائل امنیتی نیز بیشتر شده است و شهروندان هدف حمله های امنیتی قرار گرفته اند. در نقطه مقابل قدرت، صلابت و اتحاد انقلابی مردم بحرین برای براندازی نظام آل خلیفه بیشتر شده است. با این مقاومت ها مسأله بحرین برای افکار عمومی شفاف تر از سال های گذشته شده و حتی دشمنان هم مظلومیت مردم بحرین را مقابل نظام آل خلیفه باور کرده اند.
 
ابوبکر عبدالله نویسنده و روزنامه نگار یمنی نیز درباره شرایط حال حاضر یمن عنوان کرد:در چندماه اخیر یمن به سوی یک مصالحه سیاسی پیش رفته است و اقدامی صلح آمیز را کشورهای خلیج فارس ایجاد کرده اند چون یمن در حال حرکت به سوی جنگ و درگیری شدید بود.گفتگوهای سیاسی در مرحله سوم خود پیش می رود و این مرحله آخرین مرحله است.
عبدالله ادامه داد: دغدغه این بود که خشونت های یمن تجربه سومالی را بازسازی کند به همین دلیل جناح‌های سیاسی به این نتیجه رسیدند که باید به مصالحه ای سیاسی برسند. این گفتگوهای سیاسی و ملی و تلاش برای پایان دادن به خشونت های داخلی نماد حکمت تاریخی مردم یمن است. با توجه به نقش جغرافیایی و راهبردی یمن در دریانوردی بین المللی اگر جنگ داخلی شکل می گرفت، باعث تهدید امنیت بین المللی می شد.
مردم یمن ماهیت حقیقی آمریکا و عربستان را می‌شناسند
این روزنامه نگار یمنی به گمانه زنی در مورد دخالت آمریکا و عربستان در یمن با توجه به ارائه پیشنهاد صلح از سوی آنها پرداخت و گفت: یمنی ها خیلی خوب می دانند عربستان، آمریکا و قدرت های منطقه ای دیگر منافع خودشان را دنبال می کنند اما با انتخاب این دو گزینه مضر در حقیقت کمترین ضرر را انتخاب کردند. اگر مردم این انتخاب را نمی کردند در نقطه مقابل آنها جنگ داخلی و تهدید امنیت یمن بود.
حاکم بحرین مزدور غرب است
سیدقاسم الهاشمی از مبارزان انقلابی بحرین با اشاره به اطمینان و کوتاه نیامدن مردم بحرین اظهار کرد:مقاومت مردم به شناخت کامل بحرین از نوع تفکر و اندیشه حاکم بحرین و نوع ارتباطات آنها باز می گردد. بحرین در بین کشورهای عربی شاید تنها کشوری باشد که بی سوادی در آن نابود شده و مردم به روشنگری رسیدند.
الهاشمی با بیان اینکه ما مطمئنیم حاکم بحرین مزدور غرب است،عنوان کرد: می دانیم غرب مزدور خودش را رها نمی کند و در صف ملت نمی آید. اشتباهات سیاسی افزایشی حاکم را می بینیم و می دانیم تحول سیاسی به راحتی صورت نمی گیرد. به همان اندازه ای که به مسأله تغییر سهل الوصول آگاهیم، این را هم می دانیم که باید مطالبات خود را محکمتر پیگیری کنیم.
این مبارز انقلابی بحرین درباره حضور و یا پیروی از روحانیت در این کشور گفت: اغلب مردم بحرین شیعه 12 امامی پیروی ولایت فقیه هستند. طبیعتا شیخ عیسی قاسم رهبر بحرین است. حدود 70 هزار نفر از ملت بحرین برای نشان دادن پیروی خود از رهبری انقلاب برای تظاهرات به خیابان آمدند. این نشان می دهد که مردم رهبری معنوی خودشان را دوست دارند و یکی از ریشه های انقلاب بحرین مسائل شرعی و دینی است. حکومت بحرین نیز متأسفانه همین آرمان های شرعی مردم مثل مساجد،حسینیه ها، قرآن و هتک حرمت زنان را هدف قرار داده تا غیرت مردم جریحه دار شود.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۵۰
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••